W dniu 26 kwietnia 2025 r. o godz. 10.30 w sali BOK MCC w Bolesławcu odbyło się Walne Zebranie Działkowców ROD „GWAREK”. W zebraniu uczestniczył Prezez Okręgowego Zarządu PZD w Legnicy Pan Jerzy Anulewicz, który nadzorował przebieg i poprawność zebrania, a zwłąszcza podzielił się z zebranymi cennymi uwagami w zakresie przepisów działkowych oraz informacją o nowym Statucie PZD za co bardzi dziękujemu.
W czasie zebrania głównie przeprowadzono następujące czynności:
1. Przedstawiono i zatwierdzono sprawozdanie z działalności Zarządu ROD za 2024 r.
2. Przedstawiono i zatwierdzono sprawozdanie finansowe ROD za 2024 r.
3. Przedstawiono i zatwierdzono sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej ROD za 2024 r.
4. Przeprowadzono wybory uzupełniające do Organów Zarządu ROD.
5. Przedstawiono i zatwierdzono plan pracy na 2025 r.
6. Przedstawiono i zatwierdzono preliminarz finansowy na 2025 r.
7. Uchwalono wysokości opłat oraz termin ich wnoszenia w 2025 r.
8. Uchwalono inwestycje i remonty na 2025 r.
Oto najważniejsze zmiany w stosunku do lat poprzednich jakie ustalono i uchwalono na Walnym Zebraniu:
A. W zakresie organów ROD
W minionym roku ze swojej funkcji i jednocześnie w członkostwie w zarządzie ROD zrezygnował Prezes Zarządu ROD Pan Krzysztof Leszczyszyn, a w trakcie Walnego Zebrania z członkowstwa w zarządzie ROD zrezygnował Pan Tomasz Kowal.
W związku Z tym niezbędne było przeprowadzenie wyborów uzupełniających do organów ROD.
W wyniku przeprowadzonych wyborów uzupełniających i po zatwierdzeniu przez Walne Zebranie:
1. do składu Zarządu ROD GWAREK przyjęto Panią Alicję Kulicz i Pana Łukasza Wywrot.
2. do skłądu Komisji Rewizyjnej ROD GWAREK przyjęto Panią Monikę Borodeńko.
Po przeprowadzonych wyborach Zarząd ROD GWAREK liczy obecnie 7 członków, a Komisja Rewizyjna 5 członków.
B. W zakresie odpadów.
W czasie zebrania, podtrzymano, iż dobrym rozwiązaniem było skorzystanie z możliwości i rezygnacji wyrzucania odpadów biodegradowalnych.
Każdy działkowiec ma obowiązek zagospodarować (kompostować) odpady biodegradowalne ze swojej działki. Może również część odpadów biodegradowalnych wywozić do punktu zbiórki odpadów (PSZOK) we własnym zakresie.
Powyższa decyzja, doprowadziła, iż kolejny rok z rzędu zanotowano w większości nadwyżkę w opłatach za wywóz odpadów, a tym samym na pięciu sektorach wyszły nadpłaty za wywóz odpadów. W dalszym ciągu każdy sektor jest rozliczany osobno z tytułu wywozu odpadów. Na końcu jest zamieszczony wykaz z rozliczeniem opłat za wywóz odpadów w 2024 roku.
Wysokość opłat została opisana w dziale z opłatami pod zakładką "Opłaty 2025".
Nadal pozostaje w mocy reguła wg której Działkowcy, którzy nie posiadają na swojej działce kompostownika i nie kompostują w nim odpadów biodegradowalnych będą obciążeni dodatkową opłatą w zakresie wywozu odpadów w wysokości 100 zł.
Okresowo będzie dokonywany przegląd działek przez gospodarzy oraz członków Zarządu ROD. Tam gdzie zostanie stwierdzony brak kompostownika oraz ewidentny brak kompostowania odpadów biodegradowalnych będzie spisany protokół z wnioskiem do Zarządu ROD o naliczenie powiększonej opłaty za wywóz odpadów oraz wezwanie do założenia kompostownika.
O zwiększeniu opłaty (opisanej w pkt. 3) dla danego działkowca będzie decydował Zarząd ROD wydając odpowiednią uchwałę i informując danego działkowca o tym fakcie wraz z terminem do wniesienia tej zwiększonej opłaty oraz nakazem założenia kompostownika.
Brak uiszczenia zarządzonej zwiększonej opłaty będzie traktowane jako zaległości w opłatach za działkę, natomiast brak kompostownika będzie traktowane jako nie przestrzeganie Regulaminu ROD (§42), co może w konsekwencji doprowadzić do wypowiedzenia prawa do działki.
Na zebraniu zwrócono uwagę na nieuczciwych działkowców, którzy wyrzucają odpady biodegradowalne do pojemników na odpady zmieszane oraz, którzy wyrzucają połamane meble pod kontenery na odpady.
Takie działanie powoduje, iż ROD GWAREK musi płacić kary za gromadzenie odpadów niezgodnie z umową. To są pieniądze, które poźniej dodatkowo wszyscy działkowcu muszą płacić. Dlatego należy piętnować nieuczciwe wyrzucanie odpadów. Jeżeli stać kogoś przynieść memble na działkę, to niech też będzie tę osobę stać wywieść zużyte meble na PSZOK, a nie podrzucać ten problem innym.
C. W zakresie opłat za wodę:
Postanowiono pozostawić, wprowadzoną w 2022 roku, zasadę naliczania zużycia wody gdy nie można było określić tego zużycia ze zwykłego odczytu wodomierza.
Taka sytuacja zachodziła w następujących sytuacjach:
Zgodnie z przyjętą uchwałą w sytuacji gdy nie można było określić zużycia wody na danej działce ze zwykłego odczytu wodomierza (z powodów opisanych powyżej), zużycie wody będzie określone na podstawie powierzchni działki stosując wzór:
„wielkość zużycia wody w 2024 w metrach sześciennych” = „powierzchnia działki w metrach kwadratowych” razy „współczynnik 0,1”. Natomiast prognozę zużycia wody na 2025 r. zostanie określone na poziomie średniego zużycia wody na działkach w danym sektorze.
Przykładowo:
Działkowiec posiada działkę o powierzchni 250 m2 i nie udostępnił wodomierza do odczytu, więc nie było możliwości określenia zużycia wody za 2024 rok. Średnie zużycie wody w danym sektorze wyniosło 4 m3.
W tej sytuacji zużycie wody za 2024 rok dla danej działki zostaje określone na poziomie 25 m3 (250 x 0,1 = 25). Natomiast prognoza zużycia wody w 2025 roku zostaje określona na poziomie 4 m3.
Uwaga:
Wszystkie powyższe zasady zostały wprowadzone nie dlatego aby obarczyć działkowców większymi opłatami. Te zmiany mają na celu zmobilizować tych działkowców, którzy dotychczas lekceważąco podchodzili do spraw odpadów biodegradowalnych oraz użytkowania instalacji wodnej przez co przysparzali wielu problemów Zarządowi ROD oraz całej społeczności ogrodu a ponadto narażali innych działkowców na dodatkowe koszty.
E. W zakresie inwestycji i remontów:
Na 2025 rok zaplanowano i przyjęto następujące remonty i inwestycje:
1. Wymiana przepustów wodnych pod drogami w sektorze nr 5.
2. Wymiana bramy wjazdowej z boczną furtką przy sektorze nr 1 i 3 oraz części ogrodzenia.
3. Wymiana dachu w budynku gospodarczym w sektorze nr 6.
4. Przepięcie linii energetycznej przy budynku administracyjnym w sektorze nr 1.
5. Remont bramy wjazdowej w sektorze nr 1.
6. Wymiana zasów wodnych w sektorze nr 1.
7. Wymiana ogrodzenia przy budynku administracyjnym.
8. Wymiana zamków w furtkach – Sektor nr 5 i 6.
9. Modernizacja tablic informacyjnych.
Na trzy pierwsze inwestycje ROD GWAREK otrzymał dotację z Urzędu Miasta Bolesławiec, a pozostałe będą wykonane ze zgromadzonych środków finansowych ROD.
Pamiętajmy, że Rodzinne Ogrody Działkowe to nasze wspólne dobro, o które wszyscy musimy dbać.
Członek zarządu ROD GWAREK Bolesławiec
Administrator Strony ROD GWAREK Bolesławiec
Mirosław Friedek